DOSYA
Yazılı dökümanlarınıza hakim olmanın anahtarı: DOSYA
YÖNETİMİ
"Sizden üç ay önce dosyalayıp rafa
kaldırdığınız bir belge ya da toplantı notu istendiğinde panik oluyorsanız,
"acaba nereye kaldırmıştım" diye düşünüp hafızanızı sonuna kadar
zorlamanız gerekiyorsa, bir belgeyi bulmak için gereksiz yere zaman
harcadığınaz inanıyorsanız dosyalarınızı yönetmek için daha iyi bir yöntem
bulmaya ihtiyacınız var demektir."
Bu bölümde bulabileceklerinizin ana hatları
1. Birden fazla dosyayı ilgilendiren belgeye
uygulanması gereken işlemler nedir ?
2.Gereksiz dosyalamayı nasıl önleriz
3. Dosyalama sistemleri nelerdir
4. Dosyalama organizasyonları nelerdir?
5. N'olur n'olmaz, her ihtimale karşı" kopyaları ortadan kaldırılarak evrak sirkülasyonu nasıl azaltılır
Eskiden bir büro ya da işyerine girdiğinizde gözünüze ilk çarpan şeylerden bir tanesi etraftaki kağıtlar, raflardaki boy boy dosyalar olurdu. Bilgisayarların devreye girmesiyle bu durum hayli değişti. Artık, kara kaplı dosyaların yerini bilgisayarlar ekranları almış gibi gözüküyor.. Ancak mektuplar olsun, imzalı belgeler olsun bilgisayar ortamında saklanması mümün olmayan hala bir çok belge var. Üstelik, ABD'de yapılan bir araştırma hala dosyalamanın yüzde 95'inin kağıt üzerinde saklandığını ortaya koymuş. Ve bu belgelerin bir düzen içerisinde saklanması şart. Üstelik, bilgisayarınızda bile saklıyor olsanız dökümanlarınızı arşivlemek için kendinize bir sistem bulmanız kaçınılmaz. Dosyalama ve Arşivleme bölümü size dökanlarınızı saklamanın etkin yollarını göstermeyi amaçlıyor. Bu bölümde dosyalama sistemleri ayrıntıları ile anlatılarak kişinin kendisine en uygun olan yöntemi bulmasına yardımcı olmak hedefleniyor.
2.Gereksiz dosyalamayı nasıl önleriz
3. Dosyalama sistemleri nelerdir
4. Dosyalama organizasyonları nelerdir?
5. N'olur n'olmaz, her ihtimale karşı" kopyaları ortadan kaldırılarak evrak sirkülasyonu nasıl azaltılır
Eskiden bir büro ya da işyerine girdiğinizde gözünüze ilk çarpan şeylerden bir tanesi etraftaki kağıtlar, raflardaki boy boy dosyalar olurdu. Bilgisayarların devreye girmesiyle bu durum hayli değişti. Artık, kara kaplı dosyaların yerini bilgisayarlar ekranları almış gibi gözüküyor.. Ancak mektuplar olsun, imzalı belgeler olsun bilgisayar ortamında saklanması mümün olmayan hala bir çok belge var. Üstelik, ABD'de yapılan bir araştırma hala dosyalamanın yüzde 95'inin kağıt üzerinde saklandığını ortaya koymuş. Ve bu belgelerin bir düzen içerisinde saklanması şart. Üstelik, bilgisayarınızda bile saklıyor olsanız dökümanlarınızı arşivlemek için kendinize bir sistem bulmanız kaçınılmaz. Dosyalama ve Arşivleme bölümü size dökanlarınızı saklamanın etkin yollarını göstermeyi amaçlıyor. Bu bölümde dosyalama sistemleri ayrıntıları ile anlatılarak kişinin kendisine en uygun olan yöntemi bulmasına yardımcı olmak hedefleniyor.
İyi bir dosyalama yönetimi size neler kazandıracak?
1.
İhtiyaç duyduğunuz bir belgeyi kolayca bulmanız mümkün olacak. Böylece sizden 2
yıl öncesine ait bir evrak istendiğinde, nerede olduğunu nasıl bulacağınızı
bildiğiniz için gereksiz yere panik olmayacaksınız.
2. Her bir dökümanın kaldırılacağı dosya belli olduğu için masanızda ortadan
kaldırılmayı bekleyen kağıtlar uçuşmayacak. işlemi biten belge, ilgili
dosyasına kolay kaldırılacak.
3. Bir iş arkadaşınız sizden bir belge istedi. Hepimiz çok iyi biliyoruz ki o
dosya size hiç geri dönmeyebilir. İyi bir dosya yönetimi geçici olarak başka
birine ya da başka birimi verilen dosyanın / belgenin kaydını tutar ve iadesini
sağlar
4. Bazı insanların ofisine girdiğinizde ya da masalarının üstüne baktığınızda
özenmemek mümkün değildir. Dosyalarınızı iyi bir şekilde yönetmek sizi de
başkalarını kıskandıracak bir çalışma düzenine kavuşturabilir.
5. Böylece... Veriminizi yükseltir, Boşu boşuna zaman ve emek harcamanızı
engeller
Yazılı
dökümanlarınıza hakim olmanın anahtarı: DOSYA YÖNETİMİ
"Sizden üç ay önce dosyalayıp rafa
kaldırdığınız bir belge ya da toplantı notu istendiğinde panik oluyorsanız,
"acaba nereye kaldırmıştım" diye düşünüp hafızanızı sonuna kadar
zorlamanız gerekiyorsa, bir belgeyi bulmak için gereksiz yere zaman
harcadığınaz inanıyorsanız dosyalarınızı yönetmek için daha iyi bir yöntem
bulmaya ihtiyacınız var demektir."
Bu bölümde bulabileceklerinizin ana hatları
1. Birden fazla dosyayı ilgilendiren belgeye
uygulanması gereken işlemler nedir ?
2. Gereksiz dosyalamayı nasıl önleriz
3. Dosyalama sistemleri nelerdir
4. Dosyalama organizasyonları nelerdir?
5. N'olur n'olmaz, her ihtimale karşı" kopyaları ortadan kaldırılarak evrak sirkülasyonu nasıl azaltılır
Eskiden bir büro ya da işyerine girdiğinizde gözünüze ilk çarpan şeylerden bir tanesi etraftaki kağıtlar, raflardaki boy boy dosyalar olurdu. Bilgisayarların devreye girmesiyle bu durum hayli değişti. Artık, kara kaplı dosyaların yerini bilgisayarlar ekranları almış gibi gözüküyor.. Ancak mektuplar olsun, imzalı belgeler olsun bilgisayar ortamında saklanması mümün olmayan hala bir çok belge var. Üstelik, ABD'de yapılan bir araştırma hala dosyalamanın yüzde 95'inin kağıt üzerinde saklandığını ortaya koymuş. Ve bu belgelerin bir düzen içerisinde saklanması şart. Üstelik, bilgisayarınızda bile saklıyor olsanız dökümanlarınızı arşivlemek için kendinize bir sistem bulmanız kaçınılmaz. Dosyalama ve Arşivleme bölümü size dökanlarınızı saklamanın etkin yollarını göstermeyi amaçlıyor. Bu bölümde dosyalama sistemleri ayrıntıları ile anlatılarak kişinin kendisine en uygun olan yöntemi bulmasına yardımcı olmak hedefleniyor.
2. Gereksiz dosyalamayı nasıl önleriz
3. Dosyalama sistemleri nelerdir
4. Dosyalama organizasyonları nelerdir?
5. N'olur n'olmaz, her ihtimale karşı" kopyaları ortadan kaldırılarak evrak sirkülasyonu nasıl azaltılır
Eskiden bir büro ya da işyerine girdiğinizde gözünüze ilk çarpan şeylerden bir tanesi etraftaki kağıtlar, raflardaki boy boy dosyalar olurdu. Bilgisayarların devreye girmesiyle bu durum hayli değişti. Artık, kara kaplı dosyaların yerini bilgisayarlar ekranları almış gibi gözüküyor.. Ancak mektuplar olsun, imzalı belgeler olsun bilgisayar ortamında saklanması mümün olmayan hala bir çok belge var. Üstelik, ABD'de yapılan bir araştırma hala dosyalamanın yüzde 95'inin kağıt üzerinde saklandığını ortaya koymuş. Ve bu belgelerin bir düzen içerisinde saklanması şart. Üstelik, bilgisayarınızda bile saklıyor olsanız dökümanlarınızı arşivlemek için kendinize bir sistem bulmanız kaçınılmaz. Dosyalama ve Arşivleme bölümü size dökanlarınızı saklamanın etkin yollarını göstermeyi amaçlıyor. Bu bölümde dosyalama sistemleri ayrıntıları ile anlatılarak kişinin kendisine en uygun olan yöntemi bulmasına yardımcı olmak hedefleniyor.
İyi bir dosyalama yönetimi size neler kazandıracak?
- İhtiyaç duyduğunuz bir
belgeyi kolayca bulmanız mümkün olacak. Böylece sizden 2 yıl öncesine ait
bir evrak istendiğinde, nerede olduğunu nasıl bulacağınızı bildiğiniz için
gereksiz yere panik olmayacaksınız.
2. Her bir dökümanın kaldırılacağı dosya belli olduğu için masanızda ortadan kaldırılmayı bekleyen kağıtlar uçuşmayacak. işlemi biten belge, ilgili dosyasına kolay kaldırılacak.
3. Bir iş arkadaşınız sizden bir belge istedi. Hepimiz çok iyi biliyoruz ki o dosya size hiç geri dönmeyebilir. İyi bir dosya yönetimi geçici olarak başka birine ya da başka birimi verilen dosyanın / belgenin kaydını tutar ve iadesini sağlar
4. Bazı nsanların ofisine girdiğinizde ya da masalarının üstüne baktığınızda özenmemek mümkün değildir. Dosyalarınızı iyi bir şekilde yönetmek sizi de başkalarını kıskandıracak bir çalışma düzenine kavuşturabilir.
5. Böylece... Veriminizi yükseltir, Boşu boşuna zaman ve emek harcamanızı engeller
Dosyalama sistemleri ve en uygun sistemi
bulmak
Evraklar, dosyalar, arşivleme. Peki gelen bir
belgeyi hangi dosyaya dahil etmeli ? Dosya isimleri neye göre belirlenmeli?
Sizden bir dosya istendiğinde her defasında o belgeye ulaşmada güçlük
çekiyorsanız ne yapmalı?
Mektuplar, faturalar, belgeler. Bir işyerinde her gün onlarca yazılıdöküman üretilir. Bu belgelerin gerektiğinde başvurmak üzere saklanması belli bir sistem içinde bir araya getirilmesi ve yine belli bir sistemda dosyalanması dolayısıyla da arandığı zaman rahatlıkla bulunabilmesi gerekiyor. Ve bu işini sorumluluğu da hemen her işletmede yöneticilerin sağ kolu olan sekreterlerin görev alanına giriyor. Üstelik, dosyalama ve arşivleme bir çok sekreterin kabusu haline geliyor. Zira kötü bir dosyalama sistemi hem işlerin istendiği gibi yürümesini engelleyebileceği gibi hem de ofis içerisinde klasör yığınlarının birikmesine kolayca yol açabiliyor. İşte bu tür hayatta hiç de karşılaşmak istemidiğini durumları ortadan kaldırmak için size önce dosyalama sistemlerini tanıtıp sonra da en iyi sistemi nasıl seçebileceğini anlatmaya çalışacağız. Ama işe önce işin ABC'si olan dosyalama kavramının kendisinden başlayalım.
Dosyalama nedir? Mektuplar, faturalar, belgeler. Bir işyerinde her gün onlarca yazılıdöküman üretilir. Bu belgelerin gerektiğinde başvurmak üzere saklanması belli bir sistem içinde bir araya getirilmesi ve yine belli bir sistemda dosyalanması dolayısıyla da arandığı zaman rahatlıkla bulunabilmesi gerekiyor. Ve bu işini sorumluluğu da hemen her işletmede yöneticilerin sağ kolu olan sekreterlerin görev alanına giriyor. Üstelik, dosyalama ve arşivleme bir çok sekreterin kabusu haline geliyor. Zira kötü bir dosyalama sistemi hem işlerin istendiği gibi yürümesini engelleyebileceği gibi hem de ofis içerisinde klasör yığınlarının birikmesine kolayca yol açabiliyor. İşte bu tür hayatta hiç de karşılaşmak istemidiğini durumları ortadan kaldırmak için size önce dosyalama sistemlerini tanıtıp sonra da en iyi sistemi nasıl seçebileceğini anlatmaya çalışacağız. Ama işe önce işin ABC'si olan dosyalama kavramının kendisinden başlayalım.
İşletmeye çeşitli yollarla gelen ya da
işletmenin faaliyetlerini sürdürebilmesi için kendi bünyesinde oluşturduğu her
türlü belgenin kaydedilmesi, işleme alınması ve işi bitince gerektiğinde tekrar
başvurmak üzere belli bir düzen içinde saklanma DOSYALAMA işidir. Yani siz siz
olun ve bir belgeyi gereksiz diye çöpe atmadan şöyle bir durup baştan iyi
düşünün. Çünkü yöneticiniz çöpte çoktan yeniden dolaşıma girmiş olan bir
belgenin biran önce masasında olmasını isteyebilir.
Varolan dosyalama
sistemlerini tanıyor musunuz? Daha da önemlisi kullandığınız sistem içerisinde
kayıp mı oluyorsunuz?
Evinizdeki kitapları kütüphanenize koyarken
nasıl bir yöntem izlersiniz ? Nasıl ki evimizdeki belgeleri bile ya isim ya
konu ya da başka bir kritere göre saklıyorsak işyerindeki belgeler de belli bir
mantıkla arşivlenir. İşte bunlardan en önemlileri;
1. Alfabetik sıraya göre
2. Konularına göre
3. Kronolojik sıraya göre
4. Coğrafi esasa Göre
5. Numara sırasına göre
6. Karma dosyalama
Peki uygun bir
dosyalama sistemi nasıl seçilir? 1. Alfabetik sıraya göre
2. Konularına göre
3. Kronolojik sıraya göre
4. Coğrafi esasa Göre
5. Numara sırasına göre
6. Karma dosyalama
Sizden şirketinizde üç yıl önce çalışmış olan
Ebru Kılıç'a ait bir dosya istendi. Ebru Kılıç'a ait dükamanları arıyor ve
bulamıyorsunuz. Bu dosyalama konusunda başınıza gelebilecek en basit
örneklerden biri. Ama buna benzer durumllar hem vaktinizi alabilir hem de size
gereksiz yere sıkıntı verir. Hem de doğru bir system kullanılmadığını ortaya
koyar. Peki ne yapmalı ?
Mevcut bir sistem
yoksa:
Kişinin kendine en uygun sistemi seçmesi ya
da en iyi kullanabildiği sistemi seçmesi maalesef mümkün değildir. Bu nedenle
şirkette belgeler neye gore isteniyorsa ona gore bir sistem seçilmedir. Size
gelen mektupların hangi şehire ait olduğu önemli ise alfabetik bir sıralama
yapmanın bir anlamı olmayabilir.
Mevcut bir sistem
var ama yeterli değilse:
Önce
mevcut dosyalama sistemlerini inceleyip değerlendirin. Mecut sistem iyi bir
sestemin sahip olması gereken sistemleri taşımıyorsa o zaman en uygun sistemi
seçerek (evrak işleme özelliğine gore) ve uygulamaya koyabilirsiniz. Örneğin
insanların kişi özlük hakları dosyalanır ve muhtemelen bunlar numaralı sisteme
gore dosyalanmıştır. Bu durumda desimal sistemi kullanmanız mümkün değildir.
Ebru Kılıç olarak arama yaptığınızda bu belge bulunmaz çünkü sicil numarasına
göre dosyalama yapılmıştır.
Dosyalamanın da kendi terminolojisi
vardır

Her belgenin bir hikayesi vardır. Ve
bu hikaye belge şirkete girdiği anda başlar. Faksla, teleksle, elden, kurye
ile ya da elektronik posta olarak gelen belge artık doğmuştur. Ya da doğum
direkt firma içinde gerçekleşmiştir. Belgenin kaydedilmesi, ilgili birime
gönderilmesi, orada işlem yapılması, belki başka kişi ya da birimlere havale
edilmesi, cevap yazılması (aile genişliyor)…..vs tüm bu işlemler işte o
belgenin hayatını oluşturur. Ve hayat arşivde de devam eder. Ta ki kanunen
saklanması gereken süre dolup da imha edilene kadar...
|
Belgenin başından
geçmesi gereken tüm işlemlerin yönetimi, organizasyonuna evrak yönetimi
diyoruz. Evrak yönetimi bir belgenin oluşması ile başlar ve o belgenin saklama
süresinin kanunen dolmasına kadar devam eder. Evrak yönetimini sağlıklı
yürütebilirsek dosyalama sistemimizin de mükemmel bir şekilde oturması ve
işlemesi kaçınılmazdır. Ancak bunun için en başta evrak yönetiminin
terminolojisini bilmek gerekir.
"Dağıtım"
mı, "dolaşım" mı? "Dağıtım" işlemi görecek evrak(belgeler)ın, dağıtılacak kişi listesine göre kopyası çıkartılır. Beş kişiye dağıtılacaksa, ekleri dahil toplam 5 kopya yapılır ve her kişiye, oluşturulan set'lerden eksiksiz verilir. Sözkonusu dağıtım listesi elimizde kalan orijinal kopyanın en uygun yerine yazılır ve kopyaların verildiği tarih not edilir. Hatta bazen karşı taraftan isimlerinin karşısına paraf atmaları istenir. Böylece elimizde kalan orijinal kopyanın üzerinde, bu belgelerden kimlere hangi tarihte verildi bilgisi mevcut olacaktır.
"Dolaşım" işlemi görecek evrak, dağıtım işlemi gören evrakın aksine kesinlikle çoğaltılmaz. Yine bir isim listesi mevcuttur. Sözkonusu listedeki kişilere sırasıyla orijinal evrak gider, yazıyı gören kişi –eğer arzu ediyorsa ve gerekliyse ilgili yerlerin fotokopisini alır- listede isminin karşılığını "gördüğüne dair" parafe eder ve kendisinden sonra gelen kişiye teslim eder. Evrak tüm listeyi dolaştıktan sonra ilk çıktığı departmana gelir ve orada dosyalanır.
Klase etmek: Dosyalama işi yalnızca dosyaya kaldırmak değildir. İşi biten evrakın dosyasına kaldırılması klase etmek olarak adlandırılır.
Parafe etmek/paraf atmak (küçük imza): İmza değildir fakat imza yerine özellikle şirket içi yazışmalarda kullanılır. Genellikle yöneticilerin isminin ve soyisminin başharflerinden oluşan 'küçük imza'dır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder